Skip to content Skip to footer

Mit tehetsz a jóllétedért a vírus okozta válsághelyzetben?

Amikor bezárták az iskolákat és megkezdődött a félig önkéntes karantén, azt hittem, simán fogom venni az akadályt, hiszen eddig is home officeban töltöttem a napjaimat, nem lehet gond. Aztán jött egyik nap a másik után és egyszerűen lebénultam. Képtelen voltam haladni a dolgaimmal, lekötötte az összes energiámat az, hogy folyamatosan el kell látnom egy kamaszt, akinek a legtöbbször elhangzó mondat a szájából az „éhes vagyok”. Az étkezések közötti időszakban pedig a hírekkel sokkoltam magam, és egyfolytában azon gondolkodtam, mi lesz most velünk. Mi lesz a szüleimmel, mi lesz, ha bárki elkapja a családban, mi lesz, ha én elkapom, hogyan fogom ellátni a gyerekem és vajon ő fog majd ápolni engem? Eluralkodott rajtam a szorongás, intenzíven hívogatni kezdtem a szüleimet, a barátaimmal hosszasan elemeztük a helyzetet telefonon, merjünk-e edzeni menni vagy sem, kajarendeléseket intéztem órákig, szóval teljesen szétestem és nem találtam meg magamat a rendszerben. Eltelt egy hét és nem ismertem önmagamra. Tudtam, hogy ez így nem mehet tovább, ezért döntöttem: azonnal változtatok. Írtam magamnak egy napirendet, amelybe belevettem az előző hét tapasztalatait, a plusz feladatokkal együtt és a következő napon nekiláttam a megvalósításnak. Érdekes módon az első újrafogalmazott napom végére sokkal jobban lettem. Elmúlt a bénultság és a fásultság, ami addig nyomasztott, tele lettem energiával és tettvággyal. Ismét bebizonyosodott, hogy csak a cselekvés ad magabiztosságot.

Mitől leszünk jól?

A legjobban akkor tudunk működni, ha jól érezzük magunkat a bőrünkben. A bezártság, még ha önkéntes is egy korlátozó körülmény, amely átírta a megszokott életünket. Ez egy elég speciális helyzet, a lehetőségeink nagyon leszűkültek, ezért összeszedtem, melyek azok a területek, amelyekre kiemelten érdemes figyelned.

Arra az egy dologra kell most összpontosítanod, amit képes vagy irányítani: saját magadra

A gondolataidra, az érzelmeidre, a meggyőződéseidre és a viselkedésedre. Ezekre kell figyelned, mert csak ezeket tudod befolyásolni. Amire nem tudsz befolyással lenni, azzal teljesen felesleges foglalkoznod. Ne arra figyelj, hány újabb megbetegedés van, hányan haltak meg a világban. Ne olvass pánikkeltő vagy akár bagatellizáló cikkeket. A legjobb, ha egyáltalán nem olvasod el, ami ömlik ránk a különböző médiumokból. Nem tudjuk, meddig fog tartani a járvány. Lehet, hogy egy hónap lehet, hogy több. Senki sem tudja. Ne pörögj ezen, mert feleslegesen viszi az energiáidat. Helyette fókuszálj inkább arra, amit akár már most is megtehetsz: gondoskodj a fizikai és a mentális jóllétedről. Ha van szabadidőd, tanulj valami új dolgot, amit mindig is szerettél volna. Alkoss valamit, rajzolj, fess, varrj maszkokat, fesd át a falakat otthon, vagy írj naplót és esténként jegyezd fel, mi volt a három legjobb dolog, ami történt veled, és adj hálát mindenért, ami jó volt aznap. Ez segít pozitívnak és erősnek maradnod. 

Pár tipp, hogy mitől tudod jólérezni magad:

  • Meditálj! Rengeteg vezetett meditációt találsz az interneten vagy letölthetsz egy applikációt is a telefonodra. A vezetett meditációt ajánlom kezdésnek, ha még sosem meditáltál. Ha már gyakorlott vagy, csinálhatod csak zenére vagy teljes csendben is. A reggeli meditáció segít, hogy nyugodtabb és fókuszáltabb lehess egész nap.
  • Edzz otthon! Igen, edzz a négy fal között is, méghozzá rendszeresen. Tele van a net ingyenes online jóga, pilates és saját testsúlyos gyakorlatokkal, nem neked kell kitalálnod, hogy mit csinálj. Határozd el magad most, hogy találsz időt arra, hogy legalább heti két-három nap mozogjál, akkor is, ha sok a teendő a gyerekekkel, a háztartással és mellette még dolgozol is.
  • Táplálkozz egészségesen és szedj vitaminokat! Szerencsére ugyanúgy lehet mindent kapni, zöldséget, gyümölcsöt, húst és vitamint. Tudom, hogy nehéz heti hét napon keresztül változatos ételeket varázsolni az asztalra, ez most nagyon megterhelő minden nőnek, de kis utánajárással, praktikus technikákkal ez is megoldható. Írtunk egy kis segítséget a menütervezéshez, olvasd el ide kattintva.
  • Tartsd a kapcsolatot rendszeresen a családdal és a barátokkal! A kialakult helyzet miatt érthető módon nem akarunk találkozni a szüleinkkel, nehogy megfertőzzük őket és a barátainkkal sem tanácsos most összejönni. Mivel fizikailag el vagyunk szeparálva, ez mindenkit rosszul érint. Ahogy a munkában létezik videókonferencia, a családdal és a barátokkal is lehet videócsetelni. Fedezzetek fel közösen valami újat! 
  • Keríts időt a feltöltődésre! A karantén előtti életünkben sem lehetett feltöltődés nélkül élni, de most ez fokozottan igaz. Olvasd ki a könyveidet, amelyek az éjjeli szekrényeden sorakoznak! Nézz vidám filmeket vagy színházi közvetítéseket! Járd be a világ legnagyobb múzeumait online! Ülj be egy kád habfürdős vízbe! Ülj ki a teraszra a napsütésre! Sétálj vagy sportolj a természetben egyedül, amíg még lehet!
  • Aludj eleget! Tudom, hogy sok dolog szakadt rád hirtelen, kevésnek tűnik a 24 óra, hogy a végére juss a feladatoknak. Az alvás viszont szükséges ahhoz, hogy az immunrendszered rendben legyen és védekezni tudj a vírussal szemben. Nem mindegy mennyit alszol, pihend ki magad minden nap.
  • Minimalizálj! Ez meg mit jelent? Minimalizáld a hírek böngészését, a híradók nézését, a social media felületeken eltöltött időt! Teljesen feleslegesen rabolja az idődet, az energiádat és fokozza a szorongást.

Fotó: ZRK

———-

Kövess minket Facebookon és Instagramon!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj legfrisebb tartalmainkról!



HozzászólásokHozzászólások bezárása

Szólj hozzá

project_fifty

Tudsz élni!

Iratkozz fel hírlevelünkre!